کلاس پنجم ابتدایی دبستان شهید یاوری

طرح درس بخوانیم و بنویسیم کتاب جدیدالتالیف بخوانیم و بنویسیم پنجم ابتدایی  

الف ) مشخصات

نام آموزگار : سید کمال الدین صدری

نام کتاب : بخوانیم پایه پنجم موضوع :ستایش خدا زمان :۵٠ دقیقه شماره طرح : یک تاریخ  ٣  / ٧/ ٨٨نام درس :الهی صفحه٢ تعداد دانش آموزان :١٧نفر چیدمان :قابل تنظیم جهت کار گروهی زمان :لحاظ نشده

...................................................................................................................

اهداف کلی :

1- اشنایی با تحمیدیه و توجه به آغاز کارها با نام و حمد الهی (حیطه شناختی (

2- تقویت روحیه نیایش و دعا کردن (حیطه عاطفی (

3- آشنایی با برخی از نکات زبانی (شناختی (

4- توانایی انجام فعالیت ها و تمرین های پیوسته با مهارت های زبانی و ارزشی درس (حیطه مهارت

..............................................................................................

اهداف رفتاری (دانش آموزان بتوانند )

1- چند صفت از صفات خداوند را ذکر نمایند .

2- با ذکر چند مثال اهمیت ذکر نام خدا در ابتدای هر کار را نشان دهند .

3- با لحن و آهنگ مناسب و روان متن را قرائت نمایند .

4- فواید دعا ونیایش درزندگی را بیان کنند.

5- کلماتی را به عنوان صفت فهرست نمایند . (من ١٠ هدف رفتاری تنظیم کرده ام که از ذکر بقیه خودداری می نمایم

............................................................................................

ایجاد انگیزه  :

معلم شعر (تا هرکجا که رفتم )را برای بچه ها می خواند .(ر ج .راهنمای معلم )و از آنها می خواهد با توجه به شعر خوانده شده و نام گروه خود جملات زیبا در گروه بسازند . (زمان تعیین می شود)سپس جملات تنظیم شده توسط نماینده گروه خوانده می شود.

رفتار ورودی - چند سؤال از درس قبل پرسیده می شود . دانش آموزان با دقت گوش داده فردی و گروهی پاسخ می دهند ١- چند نعمت از نعمت های خداوند ذکر کنید ٢-   در برابر نعمت های خداوند چه وظیفه ای داریم   ٣-چه کنیم که خداوند از ما راضی باشد .

.............................................................................................................................................

روش تدریس:

همیاری و مشارکت -بحث و گفتگو -توضیحی

..........................................................................................................................................

وسایل لازم :

کارت کلمات -کتاب درسی - کارت های گروه بندی -تابلو ی کلاسی و....

........................................................................................................................................

قبل از تدریس :

گروه بندی -معلم با استفاده از کارت هایی که قبلا تهیه کرده است و روی هرکدام صفات خداوند نوشته شده است . فراگیران را گروه بندی میکند .در ضمن گروه بندی شعر (خدا )که در کلاس چهارم خواند ه اند را می خوانند . فراگیران پس از دریافت کارت در جای مخصوص خود قرار می گیرند .

ایجاد انگیزه - معلم شعر (تا هرکجا که رفتم )را برای بچه ها می خواند .(ر ج .راهنمای معلم )و از آنها می خواهد با توجه به شعر خوانده شده و نام گروه خود جملات زیبا در گروه بسازند . (زمان تعیین می شود)سپس جملات تنظیم شده توسط نماینده گروه خوانده می شود.

رفتار ورودی - چند سؤال از درس قبل پرسیده می شود . دانش آموزان با دقت گوش داده فردی و گروهی پاسخ می دهند . 1-چند نعمت از نعمت های خداوند ذکر کنید .2-در برابر نعمت های خداوند چه وظیفه ای داریم . 3 -چه کنیم که خداوند از ما راضی باشد .

.............................................................................................................................................

ارائه درس :

معلم از دانش آموزان می خواهد کتاب ها را باز کرده وبا دقت به خواندن معلم و آهنگ آن گوش دهند . آنگاه روی درس می خواند و در پایان درباره خواجه عبدالله انصاری توضیح مختصری می دهد . فراگیران ابتدا به صورت صامت خوانی متن را می خوانند و اگر در قرائت کلمه ای مشکلی داشتند از یاران گروه خود کمک می گیرند .راجع به متن درس در گروه خود بحث و گفتگو نمایند .

معلم به صورت تصادفی از چند نفر می خواهد که به نوبت متن را با صدای بلند بخوانند و بقیه با دقت گوش دهند .

..................................................................................................................................................

ارزش یابی تکوینی :

بررسی درک و دریافت

معلم از هر گروه می خواهد ابتدا سؤالات درک ودریافت را بخوانند و بعد درمورد پاسخ آن مشورت نمایند .

معلم سؤالات را می پرسد و دانش آموزان به صورت فردی پاسخ می هند.گروه نظر می دهد .

معلم یک سؤال علاوه بر سوالات درس می پرسد مثلا:تعدادی ازصفات خداوند را ذکر نمایید .

.......................................................................................................................................................

تعیین تکلیف :

معلم از فراگیران می خواهد سوال 1 صفحه 2 کتاب بنویسیم را به صورت فردی انجام دهند

 معلم از دانش آموزان می خواهد کتاب ها را باز کرده وبا دقت به خواندن معلم و آهنگ   .

معلم سؤالات را می پرسد و دانش آموزان به صورت فردی پاسخ می هند.گروه نظر می دهد .

معلم یک سؤال علاوه بر سوالات درس می پرسد مثلا:تعدادی ازصفات خداوند را ذکر نمایید .

  معلم از فراگیران می خواهد سوال 1 صفحه 2 کتاب بنویسیم را به صورت فردی انجام دهند .

 کتاب بخوانیم با هدف پرورش مهارت های گفتاری ،شنیداری و خواندن ایجاد شده است این کتاب از هشت فصل تشکیل شده است که عبارتند از :

1- نهادها 2- بهداشت 3- اخلاق فردی و اجتماعی 4- دانش و دانشمندان

5-  مسائل دینی 6- ملی و میهنی 7 - طبیعت 8- هنر و ادبیات

کتاب بخوانیم از اشعار ، روانخوانی های داستان مانند و تمرین های متنوع با عکس های کودکانه تکمیل شده است . کتاب برای دانش آموزان بسیار شاد و جالب خواهد بود . البته اجرای اهداف بسیار مهم می باشد .

کتاب بنویسیم نیز به تفکیک درس ها با هدف تقویت ارکان نوشتاری ،پردازش تفکر و نقد حاوی تمرین های نگارشی و املایی متنوعی می باشد .

مؤلفان کتاب عبارتند از :سرکار خانم پریچهر جبلی ،دکتر حسن ذوالفقاری ،اسماعیل سالمی ،دکتر محمدرضا سنگری ،غلامرضا عمرانی ،دکتر حسین قاسم پور ،محمد میر کیانی و سرکار خانم فرح نجاران  

 

 

 

نوشته شده در چهارشنبه ٢٧ آبان ،۱۳۸۸ساعت ٩:۱٤ ‎ب.ظ توسط معلم نظرات () |


Design By : Night Skin